هفته مد
ارسال شده در مُـــد

هفته مد

هفته مد

هفته مد (فشن ویک)

هفته مد: یکی از کلماتی است که اگر ذره ای علاقمند به هفته مد باشید زیاد دنبال می کنید. حتی اگر جز کسانی نیستید که علاقه چندانی به مد دارند، از هفته های مد برگزار شده در سراسر دنیا در اخبار خبر های زیادی شنیده و یا عکس های زیادی دیده اید. اما به راستی هفته مد چیست؟ و چرا برگزار می شود؟

سوال دیگری که ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده این بوده که لباس، کیف، کفش و سایر محصولات مربوط به دنیای پوشیدنی ها از کجا بین مردم رواج پیدا می کند و مد شدن آن از کجا می آید؟

اگر بخواهیم به تاریخچه هفته مد اشاره کنیم باید به اوایل قرن 20 برگردیم. در آن زمان بیشتر در پاریس طراحان طرح های خود را در رویدادهای خاص در معرض تماشای مردم قرار می دادند.

اما اکنون در سراسر دنیا این کار انجام می شود البته با تفاوت های بسیار زیادی که در آن ایجاد شده است.

هفته مد یا فشن ویک

 ایده شکل گیری

ایده شکل گیری این مراسمات از جایی شروع شد که طراحان و یا فروشنده ها برای فروش محصولات خود از مدل ها استفاده کرده، و پس از نمایش طرح های خود به دیگران در صدد فروش محصولات بر می آمدند.

رفته رفته این نوع از نمایشات به شکل ران وی امروزی در آمد. (ران وی به معنی راه رفتن بر روی مسیر خاص روی سن مخصوص مدل های مربوط به محصولات است.)

fashion run way

 مهم ترین هفته های مد

رویداد هفته مد هر ساله در شهر های مختلفی در سراسر دنیا برگزار می گردد. این رویداد یک هفته به طول می انجامد. اما تمامی رویداد ها از اهمیت یکسان برخوردار نیستند.

بسته به اینکه این رویداد تا چه حد پوشش رسانه ای داشته باشد. مدعوین رویداد تا چه اندازه سرشناس هستند. چه تعداد برند به معرفی مجموعه جدید خود می پردازند و دلایل مختلف دیگر در بین انواع رویدادها، چهار رویداد هفته مد از بقیه اهمیت بیشتری دارند. این چهار رویداد در چهار شهر مختلف برگزار شده و لقب بیگ فور را به خود اختصاص داده اند.

در این رویدادها برند ها و طراحان آخرین کالکشن های خود را به نمایش میگذارند.

اینجاست که به پاسخ یکی از سوالات مطرح شده در ابتدای مقاله می رسیم.

مد فصول مختلف از کجا مشخص می شود؟

پس از به نمایش درآمدن طرح های جدید در هفته های مد، آثار به نمایش در آمده به عنوان مرجع اصلی مد در فصول آینده قرار می گیرند.

در کل دنیا در مجموع حدود 138 هفته مد برگزار می گردد.

بیگ فور به ترتیب برگزاری عبارتند از نیویورک، لندن، میلان و پاریس.

هفته مد

 تاریخ برگزاری هفته مد نیویورک

هفته مد نیویورک که به هفته مد مرسدس بنز به دلیل اسپانسر بودن این کمپانی برای این رویداد است، نیز معروف است. هر سال در ماه فوریه (بهمن) برای مد بهاره/ تابستانه و در ماه سپتامبر(شهریور) برای مد پاییزه/ زمستانه این رویداد برگزار می گردد. دلیل اینکه در هر فصل زودتر به معرفی کالکشن های فصل بعد پرداخته می شود این است که طراحی آن برند به اندازه کافی بین مردم برای فصل پیش رو رواج پیدا نماید.

هفته مد نیویورک

 هفته مد لندن

هفته مد لندن، به شکلی طراحی شده‌است که می‌توان به آن به عنوان خرده‌فروشی مترمرکز نیز نگاه نمود. پس از نمایش لباس‌ها در این فشن‌شو، بلافاصله عموم می‌توانند برای سفارش یا خرید لباس مورد نظر خود، به این مرکز مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنند.

در حال حاضر محل اصلی برگزاری هفته مد لندن، در قلب لندن است. چادرهایی که در حیاط مرکزی این عمارت اصلی رویداد برپا می‌شود، محل اصلی ران وی به‌شمار می‌رود و هر سال بزرگ‌ترین طراحان دنیا برای ارائه آخرین دستاوردهایشان راهی آنجا می‌شوند.

هفته مد لندن

 هفته مد میلان

این رویداد دنیای فشن، از سال ۱۹۵۸ در کنار هفته مد لندن، هفته مد پاریس و هفته مد نیویورک به یکی از مطرح‌ترین رویدادهای جهان در زمینه مد و لباس تبدیل شده‌است.

هفته مد میلان متعلق به اتاق ملی مد ایتالیا است که یک مؤسسه غیردولتی به حساب می‌آید که وظیفه دسته‌بندی، همکاری و گسترش مد ایتالیا و همین‌طور برگزاری رویدادهای مرتبط با مد در میلان را برعهده دارد.

هفته مد میللان

 هفته مد پاریس

هفته مد پاریس نیز مانند نیویورک، لندن و میلان در ماه های فوریه و سپتامبر برگزار می گردد.

علاوه بر نمایش و عرضه لباس‌های آماده در هفته مد پاریس، بخشی از هفته مد، به صورت اختصاصی به آقایان و اوت کوتور اختصاص دارد که به عرضه محصولات خود می‌پردازند.

اوت کوتور مُد سطح بالا و درجه یک است که پوشاک آن از ابتدا تا انتها با دست و با پارچه‌های مرغوب و با کیفیت بالا و گران‌قیمت که اغلب پارچه‌هایی غیرمعمولی هستند و با دقت بسیار زیاد در جزئیات و توسط دوزندگان مجرب و توانا دوخته می‌شوند؛ این کار وقت‌گیر است و مستلزم تکنیک‌های دوخت و دوز دستی ویژه‌ای است.

هفته مد پاریس

 نحوه شرکت

شرکت در رویداد هفته فشن در شهر های مختلف به دو صورت انجام می گردد:

  1. با پرداخت هزینه ورودی چندین هزار دلاری به صورت شخصی
  2. دعوت سلبریتی ها به این رویداد توسط برند های مختلف

البته که سلبریتی هایی که به این رویداد دعوت می شوند با دریافت هزینه از برند مربوطه به این رویداد آمده و در ردیف اول تماشاگران این رویداد هستند.

فشن شو

 طرح های نامتعارف هفته فشن

سوالی که اغلب برای ما پیش می آید این است که چرا در رویداد هفته مد در هر شهری با لباس، کفش و محصولات دیگری روبرو می شویم که شاید حتی یک بار نیز حاضر به پوشیدن آن ها نیستیم!

بهتر از به این رویداد و طراحی ها به چشم اثر هنری نگاه کنیم.

همان طور که یک نقاش طرز تفکر خود را بر روی بوم به نمایش می گذارد. طراح نیز در پشت طراحی خود هدف و متظور خاصی را دنبال می کند. پس بسیاری از مواقع چیزی که ما می بینیم تجلی تخیلات طراح بر روی محصولات و نشان دادن طرز تفکر خود در قالب یک اثر هنری است.

لباس نامتعارف

نتیجه اینکه چیزی که ما در قاب تلویزیون و یا گوشی خود از هفته مد می بینیم تنها نتیجه نهایی ساعت ها تلاش افراد مختلفی بوده که در قالب یک هفته، دوبار در سال به نمایش گذاشته می شود.

مهم نیست این رویداد در کجا برگزار شود. تلاشی که برای این رویداد می شود تنها از طریق تحسین افراد حاضر در رویداد و یا با دیدن بازتاب آن در رسانه هاست که میزان رضایت مندی از رویداد برگزار شده را به برگزار کنندگان ثابت می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمه مورد نظر را بنویسید و Enter بزنید

سبد خرید
}catch (ex){}